Reviews

Prima geluid voor een onsje meer – Steelseries Arena 3

product-image

Steelseries Arena 3

8

De SteelSeries Arena 3-luidsprekerset is een uitstekende keuze voor gamers en audio-enthousiasten. Met een elegant ontwerp, indrukwekkend geluid en duurzaamheid biedt deze set een buitengewone ervaring. Het design is minimalistisch en ruimtebesparend, terwijl de geluidskwaliteit met helderheid, diepe bas en virtueel surround sound indruk maakt. De bouwkwaliteit is solide, en hoewel de prijs wat hoger is, rechtvaardigen de prestaties echt wel de investering. Kortom, de SteelSeries Arena 3-luidsprekerset voegt waarde toe aan elke gaming- of entertainmentopstelling. Zolang je maar wat geld over hebt.

Pluspunten
  • Prima geluid voor een 'simpele' set
  • Degelijke kwaliteit
  • 3.5mm jack Ć©n Bluetooth
  • Zeer grote drivers voor goed detail
Minpunten
  • Echte bass blijft wat achter
  • Vrij duur wel

Alsof ik weer terug ben in de vroege gamingjaren van deze eeuw. Waar tegenwoordig de headsets de toon zetten, was het toen juist het vaarwater van de speakers. Vandaag duiken we diep in de wereld van gaming-audio met een van de betere spelers op het veld – de SteelSeries Arena 3-luidsprekerset. Als enthousiaste tech- en gamingliefhebbers begrijpen we hoe belangrijk het is om de juiste gear te hebben voor die meeslepende game-ervaring.

De Arena 3 heeft de aandacht getrokken met zijn belofte van high-end audio, strak ontwerp en aanpasbaarheid. Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen – we gaan elke van deze aspecten van deze luidsprekerset grondig onderzoeken. In deze review gaan we de Arena 3 uit elkaar halen (nou ja, figuurlijk dan), de bouwkwaliteit inspecteren, luisteren naar wat hij te zeggen heeft, en natuurlijk nagaan hoe deze zich verhoudt tot zijn prijskaartje. Dus, laten we dieper in de wereld van audio-tech duiken, want we zijn hier om uit te zoeken of de SteelSeries Arena 3 een winnaar is in de competitieve markt van gamingluidsprekers.

Specificaties

Speaker
Drivers4″ Full Range
Bass Reflex SystemFront Ported
Full Range Response50-20,000 Hz
Sensitivity91 dB
Max SPL100 dB

Afmetingen
Breedte104,9 mm
Diepte196,1 mm
Hoogte126,2 mm

Connectivity
Bluetooth4.2
Headset Connection4-pole 3.5mm
Auxiliary Connection3.5mm
PC Connection3.5mm
Included Connectors3.5mm Audio Cable (2m), Power Adapter

Other
Multi-Function ButtonMute, Headset Toggle, Bluetooth Pairings, LED Toggle
Volume DialYes
LED IndicatorYes
Audio Customization SuiteSteelseries Sonar
Speaker StandAdjustable Tilting

Compatibility
OSWindows, Mac OS X, Mobile
 3.5mm analog output or Bluetooth required

Box Content
Arena 3 Gaming SpeakersDownload Arena 3 Product Information Guide
4″ Driver Right SpeakerPower Adapter
4″ Driver Left SpeakerRegional Power Plug
3.5 mm Audio Cable

Design en bouwkwaliteit

Het ontwerp van de SteelSeries Arena 3-luidsprekerset is een knap staaltje van modern minimalisme. SteelSeries heeft duidelijk veel aandacht besteed aan zowel de visuele aantrekkingskracht als de praktische bruikbaarheid van deze luidsprekers.

De luidsprekers zelf hebben een slank en gestroomlijnd profiel dat in vrijwel elke omgeving past, of je nu een gamingopstelling hebt of ze wilt integreren in je thuiskantoor. Ze zijn gemaakt van hoogwaardig kunststof en voelen solide aan. Het matte zwarte oppervlak van de luidsprekers is niet alleen stijlvol, maar minimaliseert ook vingerafdrukken en vlekken. Het is een opvallend design, bijna ei-vormig, maar het ontwerp stoort helemaal niet.

De bedieningselementen bevinden zich op de base van de rechterspeaker en zijn niet heel opvallend geplaatst. Er zit een Steelseries knop voor het wisselen tussen headset-uitgang en speaker geluid en Bluetooth-functieknop. Daarnaast zit een draaiknop voor het volume. Een kind kan de was doen.

Een ander aspect van het ontwerp dat de aandacht verdient, is de compacte vormfactor. De luidsprekers nemen niet veel ruimte in beslag op je bureau, wat ideaal is voor gamers en gebruikers met beperkte bureauruimte. De meegeleverde bekabeling is van goede kwaliteit en voldoende lang om de luidsprekers flexibel in je opstelling te plaatsen.

Tenslotte is het ook nog mogelijk om je headset aan te sluiten via de achterkant van de speaker. Dan wissel je met een knop op de speaker naar je headset toe. Best handig, maar minder effectief als je een externe mixer of USB-headset hebt.

Prestaties

De prestaties van de SteelSeries Arena 3-luidsprekerset stellen op geen enkele manier teleur. Ze tillen gaming- en audiobeleving naar een nieuw niveau, waarbij elk detail en elke nuance van geluid vrij nauwkeurig wordt overgebracht.

De geluidskwaliteit van de Arena 3 is ronduit verbluffend. Met een bereik van maximaal 100 dB, brengen deze luidsprekers games, films en muziek tot leven met ongelooflijke helderheid en gebalanceerde tonen. De geluidsuitvoer is krachtig genoeg om een kamer te vullen, en de audio blijft helder en onvervormd, zelfs bij hogere volumes.

Een opvallende eigenschap van de Arena 3 is de virtuele surround sound-technologie. Dit voegt een geheel nieuwe dimensie toe aan gaming, waardoor je in het hart van de actie wordt geplaatst. Je kunt precies horen waar geluiden vandaan komen, of het nu voetstappen in een first-person shooter zijn of omgevingsgeluiden in een open wereldgame. Het maakt het detecteren van vijanden en het opsporen van verborgen details een stuk gemakkelijker. Nu denk je waarschijnlijk ā€˜wat een onzin, dat kan niet met een 2-speakersetā€™. Normaal gesproken heb je gelijk, maar het werkt echt. De stereo-sound is inderdaad ā€˜maarā€™ stereo, maar in combinatie met de Steelseries Sonar software, doet het echt niet onder voor duurdere versies.

Wat betreft de basweergave, levert de Arena 3 krachtige en diepe bastonen zonder enige vorm van vervorming. Explosies in games voelen indrukwekkend en meeslepend aan, terwijl muziek met zware basgeluiden tot hun recht komt.

De dialoogweergave is ook opmerkelijk helder. Voor games met een sterke verhaallijn of films en series waarin dialogen centraal staan, zorgt de Arena 3 ervoor dat je geen enkel woord mist. Zelfs in drukke en intense scĆØnes blijven stemmen duidelijk en goed verstaanbaar.

De Steelseries Sonar software biedt aanpassingsmogelijkheden met instelbare bas- en treble-regeling. Dit stelt je in staat om de geluidsweergave aan te passen aan je persoonlijke voorkeur en aan verschillende soorten content. Het maakt de Arena 3 veelzijdig en geschikt voor diverse media en genres.

In termen van compatibiliteit is de Arena 3 ideaal voor gebruik met pc’s, gamingconsoles en mobiele apparaten. Dit maakt ze veelzijdig en geschikt voor verschillende toepassingen. Of je nu games speelt, films kijkt of naar muziek luistert, deze luidsprekerset levert een indrukwekkende audiokwaliteit die zelfs de meest veeleisende gebruikers onder de indruk laten zijn.

In een notendop zijn de prestaties van de SteelSeries Arena 3-luidsprekerset niets minder dan verbluffend. Ze bieden een meeslepende audio-ervaring met helderheid, krachtige bas, virtueel surround sound en aanpasbare instellingen, waardoor ze een essentieel accessoire zijn voor elke gamer of audioliefhebber.

Onderhoud en duurzaamheid

De SteelSeries Arena 3-luidsprekerset is ontworpen met het oog op duurzaamheid en gebruiksgemak op lange termijn.

Het onderhoud van deze luidsprekerset is eenvoudig. Het matte oppervlak van de luidsprekers is gemakkelijk schoon te vegen met een zachte doek om stof en vingerafdrukken te verwijderen. Dankzij de hoogwaardige afwerking vertoont het oppervlak van de luidsprekers geen slijtage, zelfs niet na langdurig gebruik. Dit draagt bij aan het behoud van het esthetische aspect van de luidsprekers, waardoor ze er als nieuw blijven uitzien.

De behuizing van de luidsprekers is stevig en robuust. Dit zorgt ervoor dat de luidsprekers bestand zijn tegen normale stoten of stoten die kunnen optreden in een drukke gamingomgeving. De rubberen antislipbasis aan de onderkant van de luidsprekerset zorgt voor stabiliteit en voorkomt dat ze tijdens intensieve gaming-sessies verschuiven. Ook werkt het trillingsdempend, zodat niet je hele bureau meebeweegt bij het afspelen van luide muziek of explosies.

Prijs

De prijs van de SteelSeries Arena 3-luidsprekerset bevindt zich aan de bovenkant van het spectrum als het gaat om gamingluidsprekers met maar twee speakers. Als we naar de prijs/kwaliteit verhouding kijken, zijn er enkele belangrijke overwegingen die in aanmerking moeten worden genomen.

Aan de positieve kant biedt de Arena 3-luidsprekerset een uitstekende bouwkwaliteit. De materialen en afwerking zijn van hoge kwaliteit en getuigen van aandacht voor detail. Dit vertaalt zich in duurzaamheid, wat betekent dat je kunt verwachten dat deze luidsprekerset lang meegaat zonder significante slijtage te vertonen. Een ander belangrijk pluspunt is de audioprestaties. De Arena 3 levert indrukwekkende geluidskwaliteit, met heldere tonen, krachtige bas en virtueel surround sound. Gamers en audio-enthousiastelingen zullen genieten van de meeslepende ervaring die deze luidsprekerset biedt. Daarnaast biedt de Arena 3 met Steelseries Sonar flinke aanpasbaarheid met instelbare bas- en treble-regelingen. Dit betekent dat je de geluidsweergave kunt afstemmen op je persoonlijke voorkeur en het type media dat je gebruikt. De compatibiliteit met verschillende apparaten, waaronder pc’s, gamingconsoles en mobiele apparaten, maakt de Arena 3 veelzijdig en geschikt voor verschillende toepassingen.

Aan de andere kant is de prijs van de Arena 3 hoger dan sommige andere gamingluidsprekers op de markt. Dit kan een belangrijke overweging zijn voor budgetbewuste kopers. Het komt ook niet met een apart subwoofer waardoor de echte diepe bass achterblijft.

Conclusie

De Steelseries Arena 3 is op moment van schrijven te koop vanaf ā‚¬130 (https://tweakers.net/pricewatch/1856904/steelseries-arena-3).

Wat vind jij?