Reviews

Snel, betrouwbaar en plat – Review Kingston Fury Renegade SSD

product-image

Kingston Fury Renegade NVME SSD

9.5

In een zee van SSD-opties onderscheidt de Kingston Fury Renegade zich als een betrouwbare, krachtige opslagoplossing die zijn beloften waarmaakt. Met indrukwekkende lees- en schrijfsnelheden, robuuste bouwkwaliteit en relatief lage prijs is het geschikt voor zowel gameliefhebbers als professionals die op zoek zijn naar topprestaties zonder veel geld uit te geven. De Kingston Fury Renegade SSD is een solide investering en biedt een winnende combinatie van snelheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid. Of je nu jouw gaming-setup upgrade of jouw workstation verbetert, de Fury Renegade bewijst zichzelf als een waardige monster die het prima kan opnemen tegen al dia andere snelheidsduivels. Deze zit, wat mij betreft, regelrecht aan de top naast de Samsung Pro series en de Seagate Firecuda.

Pluspunten
  • Supersnelle schrijf en lees
  • Ook zonder heatsink relatief koel
  • Niet eens zo duur
Minpunten
  • Ja, goede vraag..

In het snel veranderende landschap van opslag is Kingston een bekende naam, die consequent producten levert die tegemoetkomen aan de eisen van zowel tech-enthousiastelingen als professionals, van micro-SD kaarten tot volledige harde schijven en SSDā€™s. De Kingston Fury Renegade NVME SSD is daarop geen uitzondering en beschikt over indrukwekkende specificaties die beloven je setup naar een volgend level te brengen. En warempel, het lijkt nog waar ook.

Met naadloze laad- en schrijfsnelheden tot wel 7300MB/s en een gemiddelde werktemperatuur van 48 graden is dit een ideale NVME SSD voor die intense gamesessies waar je PC op wacht. Of Playstation. Of laptop. Hoe dan ook, het maakt niet uit waar je deze op installeert; de Kingston Fury Renegade NVME SSD is loeisnel, loeibetrouwbaar en loeibetaalbaar.

Specificaties

Form factorM.2 2280
InterfacePCIe 4.0 x4 NVMe
Capacities2TB
ControllerPhison E18
NAND3D TLC
Sequential read/write7,300/7,000MB/s
Random 4K read/writeup to 1,000,000/1,000,000 IOPS
Total Bytes Written (TBW)2.0PBW
Power consumption50mW idle / 0.36W avg / 2.8W (MAX) read / 9.9W (MAX) write
Storage temperature-40Ā°C~85Ā°C
Operating Temperature0Ā°C~70Ā°C
Dimensions80mm x 22mm x 3.5mm
Weight9.7g
Vibration operating2.17G peak (7-800Hz)
Vibration non-operating20G peak (20-1000Hz)
MTBF2,000,000 hours
Warranty/SupportLimited 5-year warranty with free technical support

Bouwkwaliteit en warmteafvoer

Prestaties zijn natuurlijk niet alles. De werking van een SSD hangt vooral ook samen met de warmte en diens afvoer daarvan. Daarom kijken we eerst even daar naar. Op een oververhitte schijf zit je niet te wachten; dan dropt al snel de hele performance. De Kingston Fury Renegade is gebouwd op M.2 2280-formaat en wordt geleverd in twee varianten: mƩt en zonder heatsink. Tijdens deze review is degene zonder heatsink gebruikt voor pure data. En het feit dat mijn moederbord al gemonteerde heatsinks heeft. Mocht je een PS5 hebben, dan kan je beter degene met koeler halen of als je moederbord geen heatsink heeft voor je SSD. Deze NVME SSD zou met 7300MB/s moeten kunnen lezen en met 7000MB/s moeten kunnen schrijven.

Met een hele mooie probe en wat temperatuurprogrammaā€™s zijn de waarden te meten. Het maximum wat deze schijf aankan, zou 70 graden Celsius moeten zijn. Voor comfort zou dit 15 graden minder mogen zijn, dan heb je nog wat back-up als het echt een keer fout gaat.

De gemiddelde temperatuur onder normale load zit strak op gemiddeld 35 graden Celsius zonder heatsink. Met heatsink zit dit toch een aantal graden koeler, wat impliceert dat een heatsink toch wel echt helpt. Niet gek ook, denk maar aan een processorkoeler. De vinnen zorgen voor een groter spreidingsvlak waardoor hitte makkelijker wordt afgevoerd.

NormaalNormaalStressedStressedCrystalDiskCrystalDisk
 Met heatsinkZonder heatsinkMet heatsinkZonder heatsinkMet heatsinkZonder heatsink
Test 1323649515153
Test 2313344554856
Test 3333448534854
Test 4293749584955
Gem. individueel313548544955

Gem. heatsink43
Gem. z. heatsink48

Performance

De kern van elke SSD-recensie zijn de prestaties en de Kingston Fury Renegade stelt niet teleur. Met lees- en schrijfsnelheden die zich kunnen meten met die van de vaste concurrentie als Samsung, Seagate en Corsair, is deze SSD een snelheidsduivel. De Fury Renegade zorgt voor snelle gegevenstoegang en kortere laadtijden voor applicaties en games. Gebruikers kunnen een aanzienlijke boost verwachten in de algehele reactiesnelheid van het systeem, waardoor het een ideale keuze is voor gamers, contentcreators en professionals die werken met applicaties die veel opslag gebruiken.

Sequentiƫle lees-/schrijfsnelheden

De Kingston Fury Renegade SSD is een krachtpatser als het gaat om sequentiƫle lees- en schrijfsnelheden. Door gebruik te maken van de nieuwste NAND-technologie en de NVMe-interface bereikt deze SSD razendsnelle gegevensoverdrachtsnelheden. De sequentiƫle leessnelheden lijken in elk geval veel verder te gaan dan de geadverteerde specificaties, waardoor het een uitstekende keuze is voor taken die snelle gegevenstoegang vereisen, zoals de overdracht van grote bestanden, gaming en videobewerking.

Willekeurige lees-/schrijfprestaties

Op het gebied van willekeurige lees- en schrijfprestaties blijft de Fury Renegade niet achter. De uitzonderlijk hoge IOPS (Input/Output Operations Per Second) van de schijf levert een belangrijke bijdrage aan de algehele responsiviteit. Gebruikers kunnen snelle en consistente prestaties verwachten, zelfs in scenario’s met meerdere kleine gegevensverzoeken, wat doorgaans gebruikt wordt in de meeste programmaā€™s multitasking-omgevingen.

Consistentie tussen workloads

De Renegade SSD blinkt uit in multitasking-scenario’s en levert consistente prestaties onder zware werklasten. Dit is vooral opmerkelijk voor gebruikers die zich bezighouden met resource-intensieve taken, zoals het draaien van virtuele machines, het renderen van video’s of het werken met grote datasets. Het vermogen van de schijf om zelfs in veeleisende situaties snelle gegevenstoegang te behouden, getuigt van zijn betrouwbaarheid en efficiĆ«ntie.

Voor gamers die op zoek zijn naar kortere laadtijden en naadloze in-game-ervaringen, is de Kingston Fury Renegade een geweldige keuze. Loadtimes zijn daadwerkelijk een stuk naar beneden gegaan en ook Red Dead Redemption en Assassinā€™s Creed Valhalla draaien nu als een zonnetje. Het snelladen van levels, een vloeiendere textuurweergave en een algehele meer meeslepende spelervaring is hiervan het resultaat.

CrystalDisk ZONDER HEATSINK

CrystalDisk MET HEATSINK

Conclusie

In een zee van SSD-opties onderscheidt de Kingston Fury Renegade zich als een betrouwbare, krachtige opslagoplossing die zijn beloften waarmaakt. Met indrukwekkende lees- en schrijfsnelheden, robuuste bouwkwaliteit en relatief lage prijs is het geschikt voor zowel gameliefhebbers als professionals die op zoek zijn naar topprestaties zonder veel geld uit te geven.

De Kingston Fury Renegade SSD is een solide investering en biedt een winnende combinatie van snelheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid. Of je nu jouw gaming-setup upgrade of jouw workstation verbetert, de Fury Renegade bewijst zichzelf als een waardige monster die het prima kan opnemen tegen al die andere snelheidsduivels. Deze zit, wat mij betreft, regelrecht aan de top naast de Samsung Pro series en de Seagate Firecuda.

De Kingston Fury Renegade 2TB zonder heatsink is op dit moment verkrijgbaar vanaf ā‚¬126,64. https://tweakers.net/pricewatch/1759902/kingston-fury-renegade-ssd-heat-spreader-2tb.html

De Golden standard wordt uitgereikt aan producten die ultiem zijn; de droom voor elke techneut en gamer.

• Er is niks structureels om op aan te merken.