Google heeft zijn tak van de online gamingindustrie uitgebracht. Stadia komt als cloud game streaming platform. De service is bedoelt om het hele platform van Google, bestaande uit Google, YouTube, Drive en Cloud Streaming, samen te brengen en ook samen te laten werken.

Op elk scherm beschikbaar

Waar Stadia zich probeert te onderscheiden is het feit dat het in principe op elk toestel gedraaid zou kunnen worden. Dit is wel even wat anders dan GeForce Now, wat nog steeds een Mac, Windowslaptop of PC nodig heeft. Ook zou het via Chromecasts en Chrome zelf moeten kunnen runnen. Hoewel er wel minimum systeemvereisten zijn, liggen die erg laag en kunnen heel wat toestellen via een wat betere internetverbinding “high-end” games op het scherm toveren. Omdat het op elk toestel om dezelfde service gaat, kan ook zonder problemen van het ene naar het andere toestel gewisseld worden dankzij save data die eveneens in de cloud zit. Bovendien blijven ook langere laadtijden, downloads en installaties achterwege.

Specs

Ondanks dat niet alle specificaties van Stadia bekend zijn, is het wel duidelijk dat het meeste zich in de enorme datacenters van Google afspeelt. Er is ook gezorgd voor scalability zodat niet alleen 4K 60fps beschikbaar is, maar ook 720p als je wat minder internet hebt. Later wilt Google hier ook nog even 8K 120fps aan toevoegen.

Dit is waar Google Stadia op zal gaan draaien PER user:

GPU
10.7 teraflops of power
56 compute units
HMB2 Memory

CPU
Custom x86 Processor
2.7 GHz
Hyperthreaded
AVX 2

Memory
16GB of total RAM
Up to 484GB/s transfer speed
L2+L3 Cache of 9.5MB

De grafische kracht van Stadia alleen is voldoende om van een nieuwe generatie te spreken. Waar Stadia over 10.7 teraflops beschikt, heeft de PS4 Pro er bijvoorbeeld maar 4.2, terwijl de Xbox One X beschikt over 6.0 teraflops.

Echter lijkt het sterk dat deze specs per gebruiker wordt gedaan. Er zal in de praktijk nog wel het een en ander worden aangepast.

 

Controller

Google voorziet ook een eigen controller voor Stadia. Die wordt via Wi-Fi verbonden met de data centra van Google, om zo gekoppeld te worden aan je gamesessie, wat overschakelen van het ene naar het andere toestel ook makkelijk maakt. Naast standaard controller features heeft deze Google controller ook een knop die gebruikers hun gameplay laat delen via YouTube, en een Assistent knop die gebruikers om hulp laat vragen via een ingebouwde microfoon. Leuk detail: op de controller staat de Konami code. De controller van Google zal los te koop zijn en komt aanvankelijk in drie kleurtjes: wit, zwart en lichtblauw. Gebruikers zullen ook gebruik kunnen maken van een controllers die ze reeds hebben.

Gaming

Voorlopig heeft Google het vooral gehad over de technische en praktische kant van Stadia als platform op zich, maar natuurlijk moeten er wel games zijn om Stadia te ondersteunen. Daarom heeft Google een eigen first-party studio opgericht, geleid door Jade Raymond, die high-end AAA-games voor het platform ontwikkelt. Ook wordt second-party support voorzien, waarbij Google indie developers ondersteunt. Deze titels zullen exclusief zijn voor Stadia. Uiteraard zullen ook een hoop third-party games van de partij zijn. Assassin’s Creed Odyssey werd al gebruikt in de Project Stream test van Google en ook DOOM Eternal werd al bevestigd. Verder werden ook grote titels als Skyrim, Metal Gear Solid V en Red Dead Redemption 2 geteased.

Alles komt bijeen

Zoals eerder gezegd, brengt Stadia de gigantische data centra van Google, YouTube en cloud streaming samen in één geheel. Google wil het makkelijk maken om op nagenoeg elk beeldscherm snel en goed te kunnen gamen. Dat betekent niet alleen dat installaties wegvallen en dat je binnen slechts enkele seconden kan spelen, maar ook dat het makkelijker wordt gemaakt om de games te spelen die je wil spelen. Concreet kan je op YouTube naar een video of livestream van een game kijken en meteen de optie krijgen om die specifieke game te gaan spelen via Stadia.
Ook ziet Google mogelijkheden om kijkers en YouTubers dichter bij elkaar te brengen, door ze via Stadia mogelijkheden aan te bieden om samen te spelen. Ook het delen van gameplay wordt makkelijker, want ook die live uitzendingen verlopen via de data centra van Google. Je eigen pc of console moet dus niet meer in staat zijn om én de game te draaien én een livestream te verzorgen. Bovendien is het mogelijk dat je zelf de game in 720p speelt, terwijl je kijkers toch kunnen genieten van een hogere resolutie, omwille van de schaalbaarheid van alles die rekening houdt met ieders internetverbinding.

Check ook

Ubisoft VERLIEST rechtzaak – UITSLAG GIVEAWAY! – Glitching Lookback Week 33

Het is zondag 18 augustus en vandaag bespreken wij in Lookback: Pokemon go speler met 8 sm…