We gaan even terug in de tijd… wellicht de tijd dat je helemaal niet bezig was met games. Herinner jij je de Playstation nog? Of de Nintendo 64? En heel misschien de Sega Saturn? We hebben het dan over de periode half jaren 90. Deze consoles werden massaal verkocht. En nee, de Xbox was nog niet op de markt, deze zou pas 8 jaar later komen. Maar ken je de 3DO console? Nee? Niet zo vreemd. Oorspronkelijk bedacht door de oprichter van EA Games, moest deze spelcomputer het opnemen tegen de grote bedrijven als Nintendo, Sega en Sony. Maar helaas is deze console toch niet zo populair geworden.

Waar lag dit dan aan? Aan de specificaties? Daar was niets mis mee… deze waren erg geavanceerd voor zijn tijd. Het hart bestond uit een ARM60 32-bit processor, twee speciaal ontwikkelde videochips, een speciale 16-bit DSP en een aparte co-processor. Verder kon het systeem gebruik maken van 2MB aan DRAM en 1MB aan VRAM. Games stonden op cd’s en werden afgespeeld op een 2-speed cdromspeler. Nu klinkt dat erg weinig, maar dit was 25 jaar geleden echt goed. Er konden maximaal 8 apparaten (of controllers) aangesloten worden op de console, iets wat ook geen ander apparaat kon.

De console werd niet op de markt gebracht door de 3DO company zelf, maar bedrijven konden een licentie afnemen bij de company. Uiteindelijk zijn de volgende modellen op de markt gezet:

  • Panasonic FZ-1 R.E.A.L. 3DO Interactive Multiplayer (Japan, Azië, Noord-Amerika en Europa) – Het eerste 3DO-systeem.
  • Panasonic FZ-10 R.E.A.L. 3DO Interactive Multiplayer (Japan, Noord-Amerika en Europa) – Minder kostbaar dan de FZ-1, de FZ-10 is kleiner in vergelijking met de FZ-1.
  • Goldstar 3DO Interactive Multiplayer (Noord-Amerika, Zuid-Korea en Europa) – Sommige spellen werken niet op vroege Goldstar-systemen.
  • Goldstar 3DO ALIVE II (exclusief voor Zuid-Korea).
  • Sanyo TRY 3DO Interactive Multiplayer (exclusief voor Japan) – Het zeldzaamste 3DO-model.
  • Creative 3DO BLASTER – PC-kaart (ISA-slot) met een 2X cd-romstation en een controller om een pc 3DO games te laten weergeven. Zeer zeldzaam.

 

Maar waarom is deze console nooit echt wat geworden? Dat heeft twee redenen. Ter eerste was het apparaat bij de introductie veel te duur. Het kastje moest toen $700,- kosten. Daar zat nog helemaal geen spel bij. Omdat de console zo duur was, bleef er minder geld over voor spellen. Dit was niet zo’n probleem, want daar zat het tweede probleem: zoveel spellen waren er niet. De spellen konden niet goed ontwikkeld worden omdat de specificaties veranderde. Toen deze eindelijk vastgezet waren, moest men de games nog goed testen voordat ze op de markt kwamen.

Een paar bekende games die op de console verschenen, waren Need For Speed, Tomb Raider en Alone in the Dark. Ook spellen als Doom, Dragon’s Lair en Super Street Fighter II Turbo waren te koop.

Helaas was het aanbod veel te klein, de console veel te duur en stond de concurrentie natuurlijk ook niet stil. Eind 1995 werd ook besloten om de productie stil te leggen. Het bedrijf ging door als softwarebedrijf. Dit heeft ook niet lang geduurd, want het bedrijf vroeg in 2003 faillissement aan.

Bij deze dus: Gefeliciteerd 3DO! 25 jaar!